26 March 2014

LECITHIN KUASA DUA: KURUS DAN ATASI BENGKAK SUSU.

بسم الله الرحمن الرحيم, السلام عليكم



Kenapa bengkak susu berlaku?

Ibu-ibu yang mengalami bengkak susu ni je yang akan rasa macam mana bengkak susu ni berlaku. Sakit and pedih. Boleh nangis and demam tau. :(. rasa berketul-ketul di bahagian payudara dan sakit apabila ditekan.




Sehingga sekarang saya masih merasai bengkak susu walaupun sudah setahun sebulan anak saya menyusu badan. 


Punca Bengkak susu berlaku sebab saluran duktur susu tersumbat. Selepas proses melahirkan berlaku, kelenjar susu akan mula produce susu dengan banyak mengikut kesesuaiannya. Darah juga akan banyak mengalir ke salur darah bahagian payudara ibu.


Lecithin mengurangkan bengkak susu ibu.

Lecithin, selain bertindak sebagai pemecah lemak di badan untuk mengurangkan berat badan, ia juga berfungsi sebagai supplement mengurangkan bengkak susu ibu. Dr. Jack Newman ada memperkatakan tentang ini. 
“It may do this by decreasing the viscosity (stickiness) of the milk by increasing the percentage of polyunsaturated fatty acids in the milk.” Lecithin is an emulsifier (used to keep fats/oils dispersed and in suspension): phospholipid molecules (such as lecithin) contain hydrophobic and hydrophilic elements; the hydrophobic portion has an affinity for fats and oils, and the hydrophilic portion has an affinity for water.
Maksimum dos yang perlu diambil sehari adalah sebanyak 50gm sahaja. So, just take tablet lecithin ni sebagai salah satu cara mengatasi masalah bengkak susu ibu. Dapatkan Lecithin Shaklee untuk masalah bengkak susu anda. 

Cara mengatasi masalah bengkak susu.

  • kerap directfeeding bayi anda
cara yang paling berkesan untuk mengelakkan bengkak susu adalah dengan directfeeding bayi anda. bayi yang menyusu terus dan melekapdengan baik di payudara ibu adalah pam yang terhebat bagi mengatasi masalah ini. Lagi kerap menyusu bayi, bengkak susu akan makin berkurangan.
  •  lakukakan urutan di sekitar payudara
sebelum menyusukan bayi. lakuakn urutan di sekitar payudara agar susu di stimulatekan terlebih dahulu. Flow susu juga akan lebih lancar. Yer! urutan sebegini sedikit menyakitkan tetapi akan releasekan sesi penyusuan anda. Urutan juga boleh dilakukan semasa bayi anda sedang menyusu juga.
  • tuam kawasan sekitar payudara anda
tuam sekitar payudara dengan air suam. susu akan flow dengan lebih baik dan lebih cair. Selain air suam, boleh juga cuba letakkan sayur kubis. sayur kubis dapat kurangkan masalah bengkak susu = petua dari nenek moyang dulu-dulu. :)
  •  pam secara kerap.
pam secara konsisten dapat elakkan susu tersumbat. buat satu jadual aktiviti pam susu agar susu sapat di keluarkan secara konsisten
  •  pelbagaikan posisi penyusuan
dengan mempelbagaikan posisi penyusuan, aliran susu akan berubah mengikut posisi anda. Posisi penyusuan yang terbaik adalah mengikut aliran graviti agar susu mengalir baik.
Jangan jadikan alasan bengkak susu anda sebagai alasan untuk anda tidak menyusukan simanja anda. Susu terbaik adalah SUSU IBU. 

Berminat untuk dapatkan LECITHIN SHAKLEE? hubungi saya untuk maklumat lanjut.


Harga pengenalan:
Lecithin - 180 biji (RM52), tahan selama 3 bulan

Jom sertai saya dan Shaklee untuk dapatkan privilage harga ahli yang lebih murah.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER