20 December 2016

Hari Hari Dah Makan Sayur Dan Buah, Kenapa Perlu Makan Vitamin Lagi?

As Salam.

Makan makanan berkhasiat, tubuh sihat.

Ramai duk cakap, saya tak perlukan vitamin masa ni sebab saya tak sakit, badan sihat, saya makan sayur setiap hari, buah macam macam jenis saya telan. 

Kenapa perlu makan vitamin lagi? Perlu ker? Hmmmm agak skeptikal jugak yer. Macam mana naknubah pemikiran mereka mereka ni. 

Meh lia cerita cerita kat korang semua. 

Makan vitamin ni bukan sebab tak makan sayur dan buah atau pun tak makan nasi lauk sedap sedap. Vitamin ni pun bukan pengganti kepada makanan harian.

Kita jangan salah mentafsir deh adik abang. Hehehe.

Saya ni hantu sayur, hantu buah, nasi sekali sari ok dah. Dan makan laa jugok benda lain, biskut ke, apa apa yang buleh buat saya kenyang. Tapi saya masih lagi telan vitamin. Tak cukup makan lagi ker?

Haaaa. Gini, bukan saya dop cukup makan. Terlebih dan melampau doh saya makan. Tapi apa yang saya makan tu, masih kurang lengkap dari segi nutrisi yang diperlukan oleh badan. Tambahan pulok, cara masok, sumber makanan yang saya dapati tu belum tentu dapat lengkapkan nutrisi makanan saya.

Contohnya:
-  nok dapatkan cukup vitamin c, sanggup ke makan sapa 8 biji buah oren.
- makan buah, at least 3 sajian buoh setiap hari. Buoh lain lain warna.
- sayur, 3-5 jenis. Pastikan tanaman bebas dari pesteside, racun serangga. Tanah yang tanam sayur tu, cukup ke nutrisi dan baja baja.
- kalau tak makan ikan, mana nak dapat lagi sumber essential fatty asid? Dah laa goreng ikan, minyak banyak, silap silap minyak menggoreng tu minyak yang hari sebelumnya.

Sebab tu saya add supplement dalam makanan saya. Saya nak topup khasiat makanan saya yang tak cukup khasiat. Haaa faham tak?

Kalo sembelit, makan makanan berserat. Tapi kalau makan buah pun still tak lawas? Telanlaaa herblax dan ostematrix. Konfirm esok lawas. Ok ok?

So dah nampak ke benefit makan supplement? Vitamin shaklee?
Kalau nak vitamin, cari kak lieya ok.

Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER