08 September 2017

Apa nak buat bila dapat situasi dimana doktor salahkan supplement bulat bulat? Bacalah luahan hati kak lia ni.

Jangan Salahkan Supplement Jika Ilmu Tentang Nutrisi Tak Cukup.
.
Haaaa gitu. Marah benor kak lia ni. Bukan marah yer sayam sayam. Cuma terkilan.
.
Hari selasa aritu kak lia gi cek gula di UPL, HSNZ. Alhamdulillah result controlled. So no diabetic at the moment tapi ko jangan selesa duduk kak lia ooi. Risiko tu besar untuk dapat diabetic in future. Ok baiklaah.
.
But bacaan Fungsi hati sedikit tinggi, melebihi paras normal. First question doktor tanya, ada ambil supplement tak.
.
Yer ada  doktor! Berubah je muka doktor tu. Makan apa? Saya consume Shaklee doktor. Sedikiiittt keluhan kecil terpancar kat muka doktor tu.
.
AWAK PERLU STOP MAKAN SUPPLEMENT, INSYALLAH BACAAN BOLEH TURUN.
.
Haaaahhhhhh giteew.
.
Kak lia dah agak dah. Doktor tu tak de pulak tanya sejarah ada sakit or not. And that doctor keep on blaming the supplement.
.
Kak lia bagitau, saya ada Tiroid doktor, ada kaitan tak dengan pengambilan ubat, buat bacaan fungsi hati tu naik. Tanpa mendengar lebih panjang, dia cecepat cakap TAK DE TAK DE, TAK DE KAITAN DENGAN TIROID.
.
Doktor tanya lagi, ada makan jamu ke masa bersalin haritu, makjun ker .

TAKDE DOKTOR, SAYA CONSUME SHAKLEE JE. Dah 4 tahun saya consume shaklee. Makan pun yang basic for ibu hamil, menyusu. Multivitamin, Bcomplex, Vitamin C and kalsium. Kalau add on yang lain pun, saya ambil protin shake and fish oi saja.
.
Semua tu yang basic je ibu hamil pun consume. Set Hamil shaklee kan lulus KKM dan disahkan oleh KKLIU. Bukan sebarangan tau.(ayat ni kak lia tambah kat sini je tau. Kak lia tak de lah cakap gini kat doktor).
.
Doktor tu cakap, Kalau boleh, stop dulu supplement, insyallah bacaan boleh turun. Kak lia chill je. Tak gelabah pun bab stop shaklee ni, sebab doktor pakar yang treat kak lia dari HKL dan doktor pakar yang kak lia kenal dalam shaklee ni pun kak lia refer jugak. Dierang dah bagitau dah pasal ni. (Makan ubat tiroid lama lama boleh effect hati).
.
Kak lia cuma rasa terkilan bilamana doktor tu menyalahkan 100% supplement yang diambil. Mujurlaa hati kak lia ni kebal dalam menerima respond tersebut. ;)
.
Apa nak buat bila dapat situasi macam ni, dimana doktor salahkan supplement bulat bulat?
.
Nasihat kak lia, tau apa yang kalian makan. Dapatkan nasihat dari pakar
.
Berdoalah mohon diberi kesihatan yang baik dimasa depan.
.
Bertanya pada yang pakar ok. Ilmu kedoktoran tak sama dengan ilmu nutrisi.
.
Teruskan hubungi syarikat supplement yang kita makan tu, supaya mendapat penjelasan lebih baik. Bercakap dengan nutritionist bertaulah mengenai perkara ni. Supaya kita lebih yakin akan produk yang kita guna.
.
JANGAN VIRAL. Tak baik tau. Jangan claim yang supplment kita makan tu punca kita dapat sakit. Mungkin tak sesuai pada kita dan sesuai pada orang lain.
.
Tu jelah kut. Rasa terkilan sangat.
.
Ok ok, dah laa terkilannya kak lia oi. Bangkit lah. Like doktor pakar said, fungsi hati bukan kaitan dengan supplement secara direct.




.
Pasni, jaga kesihatan lagi baik, amalkan hidup sihat dan berpadalah mengambil supplement.

Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER