05 February 2014

HB RENDAH DAN CARA MENGATASINYA

بسم الله الرحمن الرحيم

As salam

Saya ada satu cerita yang nak kongsi dengan korang semua. Al-kesahnya berkaitan dengan tajuk post arini.
Hb rendah, means hemoglobin darah merah kurang.

Cerita dia cam gini~~~~~ tinggg.....

Cerita zaman time mengandung. Time tu drop hb saya rendah dari 11/12 ke bacaan 8+ gitulaa.
First pengalaman mengandung, time tu dalam 8 minggu expected laa. Pergi laa buat first checkup di Klinik Kesihatan Sri Rampai. Masa ni den still stay kat kolumpor. Saya pendekkan  cerita sikit yer. Lepas buat checkup, tunggu time ambik ubat.

'Puan Fairus, yang ni acid folic, yang ni iron tablet untuk tambah darah, yang ni vit c, kalau habis sambung ubat kat klinik ok. Iron tablet ni kalau boleh elakkan minum dengan minuman tenusu or susu.  Kalau nak minum jarakkan 2 jam lepas makan ubat.

Ok! Tq kak.

Tapi!!!
Dikala usia kandungan dah mencecah 8bulan. Perasaan galakku untuk mengabaikan apa yang misi cakap membawa padah.

'Puan Fairus, hb rendah. Kenapa yer. Bila last skali ambik bp, bila last ambik itu last ambik ini'. Macam2 soalan laa. Ok last skali pasrah jugk ambik lg tekanan darah n cek hb.

Tup! Kene cucuk lagi. Saya suka saya suka!


credit : google


TIPS UNTUK ELAK HB RENDAH DAN CARA MENGATASINYA KE TAHAP NORMAL
Ade macam2 cara untuk elak hb rendah dan bermacam2 cara untuk mengatasinya. Pesan orang tua, dierang suh makan hati ayam. Selain tu, dalam piramid makanan ade menyatakan suh makan sayur bayam untuk provide zat besi. Makan makanan yang punyai unsur zat besi yang tinggi. Klinik pun memang dah provides iron tablet kepada ibu hamil. Ade jugak misi, dia suh amalkan makan togey a.k.a taugeh. Tapi tips yang paling penting, hb rendah sangat sinonim dengan iron tablet. JANGAN makan vitamin iron dengan hasil tenusu. Penyarapan nutrisi iron akan di halang oleh hasil tenusu.  Hasilnya, zat tidak dapat diserap sepenuhnya.


ALTERNATIF LAIN? ADA???
Badan rasa tak bertenaga, cepat letih, lesu, pucat, berdebar debar (palpitation). Kadang2 cepat pening dan macam2 lagi laa.

Ok, kat sini saya ingin suggestkan kepada ibu2 hamil atau penghidap penyakit anemia, hb rendah untuk mencuba sendiri VITALEA SHAKLEE. Vitalea merupakan multyvitamin pertama di dunia yang di rumus khas oleh Dr. FORREST C.SHAKLEE. Pelbagai kebaikan dan kelebihan yang terkandung didalam vitalea termasuk mengandungi zat IRON untuk mengawal hb rendah.

multyvitamin shaklee

Semuanya depend pada pendirian masing2. Dulu saya tak kenal lagi SHAKLEE, if not, dah sah sah saya akan terus consume SET HAMIL SHAKLEE yang lengkap dengan VITALEA SHAKLEE. Now, korang dah ade info pasal ni, apa tunggu lagi! 

Jom order sekarang! Jangan berlengah menanti bulan turun ke riba. Bertindak sekarang!!!

SHAKLiEEyagroup
Shaklee Independent Distributor (1026723)
+6019-287 2442 - whatsapp/call/sms
fairusemilia@gmail.com


Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER