11 February 2014

PENYUSUAN SUSU IBU

بسم الله الرحمن الرحيم




Susu ibu adalah susu yang terbaik untuk anak-anak kita. Penyusuan susu ibu secara ekslusif sehingga bayi berusia 6 bulan sangat di galakkan. Seterusnya di teruskan penyusuan susu ibu sehingga bayi berusia 2 tahun. Tiada yang boleh menandingi kehebatan susu ibu tika bayi masih lagi kecil. 


Masa awal penyusuan susu ibu, rasa agak canggung untuk menyusukan bayi saya tika  itu. Tapi syukur Alhamdulillah, suami dan ibu saya banyak membantu saya. Suami saya banyak menyokong saya dalam menjayakan penyusuan susu ibu ni secara eksklusif sehinggalah sekarang, anak pun dah nak masuk 1 tahun (19/2/2014)

KOMITMEN BESAR DALAM PENYUSUAN SUSU IBU

Tidak di nafikan, penyusuan susu ibu sangat memerlukan komitmen yang tinggi. Seperti contoh, bagi ibu-ibu yang berkerjaya, mereka perlu mencuri masa kerja mereka untuk sesi mengepam agar tidak berlaku bengkak susu atau susu tersumbat. Selain itu, untuk memastikan susu ibu berterusan, Ibu juga haruslah menyususkan bayi kita 2-3 jam sekali. Bayangkan jika diawal kelahiran bayi, masa badan masih lagi dalam proses recover, kita terpaksa bangun untuk menyusukan bayi. Andai ibu itu tidak mendapat sokongan kuat dalam penyusuan susu ibu, pasti mereka akan bersa bangun di tengah malam bagi menyusukan bayi adalah satu cabaran yang besar.

MENJAYAKAN PENYUSUAN SUSU IBU

Ada beberapa perkara yang harus diambil berat  bagi menjayakan proses penyusuan ni. Para ibu dinasihatakan agar mencari seberapa banyak ilmu berkaitan penyususan susu ibu. Selain itu, hadiri kelas-kelas berkaitan 'BREASTFEEDING MOM' yang dianjurkan oleh badan-badan sukarelawan atau NGO dikwasan tempat tinggal anda. 

Saya banyak merujuk kepada doktor dan rakan penyusuan bayi ketika hamil lagi. Selain itu, suami hadiahkan buku berkaitan breastfeeding seperti, ' Hebatnya Susu Ibu' :) . Berkawanlah dengan para-para ibu yang telah berjaya menyusukan bayi mereka sehingga berusia setahun hingga dua tahun. Insyallah kita akan termotivasi dengan semangat mereka untuk menyusukan bayi kita sendiri.

hebatnya susu ibu shaklee
Hebatnya Susu Ibu, wajib dimiliki oleh para ibu

Di sini saya cadangkan juga, bagi ibu-ibu yang mencari makanan tambahan bagi menambah susu ibu, saya ingin berkongsi mengenai SET PENYUSUAN SHAKLEE. Saya juga mengamalkan set penyusuan shaklee ni sebagai ikhtiar kepada penambahan susu ibu saya. Alhamdulillah sehingga sekarang, flow susu badan saya masih ada untuk menyusukan anak saya :)

BREASTFEEDING IS A SUNNAH

Susuilah anak kita dengan susu ibu. Sesungguhnya dalam penyususan itu ada keberkatannya.

Dapatkan SET PENYUSUAN SHAKLEE sebagai alternatif makanan tambahan susu ibu dalam proses menyusukan anak anda. 

Terdiri daripada 

ESP- milk booster dan pekatkan susu ibu
OSTEMATRIK,- tambahan untuk kuatkan tulang dan gigi
ALFALFA milk booster, boost susu ibu 
VITALEA- multyvitamin tenaga kepada ibu
B-COMPLEX- anti stress
VITAMIN C- antibodi


makanan banyakkan susu ibu
set penyusuan susu ibu


SHAKLiEEyagroup
Shaklee Independent Distributor (1026723)
+6019-287 2442 - whatsapp/call/sms
fairusemilia@gmail.com

Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER