25 March 2014

PERINGATAN DI PAGI 25 MARCH 2014

بسم الله الرحمن الرحيم, السلام عليكم


Lambakan SID di Malaysia sekarang membuatkan pihak pengurusan Shaklee mengetatkan lagi syarat-syarat jualan langsung mereka. Pembeli juga semakin pandai membeza-bezakan harga di antara satu SID ke satu SID yang lain. Para SID juga ada yang telah menyalahgunakan kuasa yang diberikan. Antaranya menjual harga lebih rendah dari harga sepatutnya.



Ini sedikit sebanyak menjejaskan reputasi syarikat jualan langsung Shaklee. 

Yer! saya sendiri turut merasai apa yang sedang berlaku. JUJUR! SID harus jujur dan pembeli harus bijak.


Masa seawal penglibatan saya bersama Shaklee, ada situasi dimana, customer ramai yang bertanya dan berminat dengan produk, tapi apabila mereka bertanya pasal harga, mereka akan terus senyap selepas saya bagitau harga produk tersebut. Siap ada berkata, 'dulu saya beli dengan SID ni dapat harga ahli, SID tu lagi murah dari harga ahli'

Sebenarnya menjual harga produk lebih rendah dari harga sepatutnya SANGAT MENYALAHI ETIKA PERNIAGAAN JUALAN LANGSUNG SHAKLEE. Masing-masing sibuk mengejar jualan tanpa memikirkan guideline yang telah ditetapkan. 

Selain tu, promo-promo yang ditawarkan oleh SID juga salah mengikut peraturan. Hanya pihak Shaklee sahaja yang boleh dibenarkan membuat sebarang promosi dan pembahagian free gift. 
'RM0.00  Shaklee: Products may not be sold from retail stores ie kiosk at hypermarket, store at pasar malam & shop either directly or through third parties. Violation will be subjected to suspension/termination. TQ'
'Salam korg,
Nak share bnda pntg incase ada yg xtau..
 1) Assalamualaikum beautiful masters, semalam saya sempat short meeting dengan Pak Victor ttg issue suspension ID, bagi mereka yg mendapat suspend letter ia adalah permenant suspension dan company tidak akan melayan sebarang appeal. Terutama bagi mereka yang melakukan price cutting.
Sebagai leader besar marilah sama2 kita educate dan pastikan anak2 buah kita supaya tidak melakukan kesalahan P&R dan price cutting yang boleh menjatuhkan market dan biz Shaklee.Dan shaklee telah mulakan deployment utk case2 stokist, banner, fullforce sedang dilakukan.. Jadi janganlah ada antara anak2 buah kita di jutawan yang kena tindakan lagi
 2) Dan untuk booth kita boleh buat product display for tester, utk prospect kenal lebih dekat.. Prospecting bermaksud kita kumpulkan interest bukan hanya utk recruitment tetapi mereka yg berminat utk dptkan product.. Jualan tidak boleh dilakukan di booth tetapi di luar booth boleh
Hanya boleh display tester/cth productAny product display dkt farmasi. Kedai jamu, pasar tani semua x bolehKalau ada boleh report'
Ini adalah diantara apa yang telah dibangkitkan dan ditekankan oleh pihak Shaklee. Diharapkan, semua SID termasuk diri saya sendiri akur dengan apa yang telah ditetapkan oleh Shaklee.

I believe that, this is all for SID's benefit and to improve the quality of marketing and NAME OF SHAKLEE. Otherwise, we can't stand longer. Be productive. Keep calm and FOLLOW THE RULES!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  

Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER