13 March 2014

SENAMAN UNTUK IBU HAMIL

بسم الله الرحمن الرحيم, السلام عليكم

KENAPA IBU HAMIL PERLU MELAKUKAN SENAMAN?

Ibu hamil digalakkan melakukan senaman yang bersesuaian dengan keupayaan mereka bagi memudahkan mereka dalam proses melahirkan bayi kelak. Regangan yang dilakukan bagi menguatkan otot-otot dan sendi agar lebih kuat, membina pertahanan badan dan boleh kembalikan semula bentuk badan sebelum melahirkan. 

Kebaikan senaman kepada ibu hamil

Dengan melakukan senaman yang sesuai, ia membantu melegakan rasa sakit pinggang dan sakit belakang, elakkan kaki cramp dan juga sembelit. Bersenam boleh meningkatkan lagi stamina ibu hamil, dan stamina ini sangat diperlukan ketika proses bersalin kelak. Ibu hamil memerlukan stamina yang tinggi untuk proses meneran. 


Senaman ibu hamil.



Senaman yang dilakukan haruslah bersesuaian dengan keupayaan ibu hamil. Ini kerana semakin meningkat usia kandungan, beban dan pressure yang di kandung itu berlainan. So, bagi mengelakkan berlaku kecederaan, senaman yang sesuai perlu dilakukan mengikut kesesuaian tahap kesihatan ibu ketika itu


Semasa melakukan senaman, pastikan suami atau ade seseorang yang dapat membantu kita. Dapat membantu pergerakan yang memerlukan bantuan orang lain. 

Antara senaman yang sesuai untuk ibu hamil seperti: 

Yoga

Berenang

Senaman Regangan

Senaman KegelSenaman Kegel ataupun senaman kemut ialah satu senaman untuk menguatkan lantai pelvik. Senaman ini sangat baik untuk ibu hamil atas dua sebab penting.
  • senaman Kegel membantu ibu hamil mengawal kekejapan lantai pelvik
  • membentuk otot pelvik yang lebih kuat untuk meneran bayi ketika proses kelahiran
Basikal Statik

Selain daripada yang diatas, makesure ibu hamil dah biasa buat senaman seperti senaman gaya kucing, senaman gaya rama-rama, mencangkung dan baring sambil angkat kaki. 



Semoga para ibu serba sedikit dapat manfaat dari apa yang dituliskan disini. Walaupun kita sedang hamil tapi masih lagi boleh melakukan senaman yang bersesuai dengan keadaan badan kita ketika itu.

Selamat bersenam dan jalani gaya hidup sihat sebagai cara hidup anda. Hidup sihat Badan cergas!!!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 

Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

3 comments:

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER