04 April 2014

PERSEDIAAN IBU HAMIL SEBELUM MASUK LABOUR ROOM

بسم الله الرحمن الرحيم, السلام عليكم

Al-kesah bagaimana entry post ni boleh dikeluarkan.:

Tahun ni dalam family aku akan berlaku marathon pass button 4x4. ahakss. Bermula dengan akak aku kot, bersalin dan melahirkan baby dia, next tu sepupu sepapak laa dan seterusnya berlaku sehingga ke akhir tahun ni. 

Alhamdulillah, keluarga besar Hj. Mazlan dan Mariana makin berkembang dengan pesat. Semoga Nenek dan Atok kami tersenyum melihat kesinambungan keluarga mereka dari 'atas' sana. Al-Fatihah.

Kali ni aku lebih menulis kepada pengalaman aku melahirkan bayi aku yang first. Si Princess Sharifah Hanna Al-Amoudy. About 1 year ago. Da besar dia baru laa mau nulis kan?  Dan entry ini aku turut dedikasikan kat kawan-kawan seperjuangan yang bakal menjadi ibu juga. 

persediaan ibu hamil sebelum masuk labour room


Selamat semuanya OK!



DETIK DAN SAAT SEBELUM MASUK LABOUR ROOM.


Sebelum ni kita dah buat persediaan untuk bayi, siapkan kelengkapan bayi sebelum kita admit wad. Packing itu, ini dan sangat teruja lah  bagi setiap ibu yang bakal menyambut dan berjumpa cahaya mata tak lama lagi kan? 

Sama macam aku jugak. Cuma di ingatkan agar bersederhana dalam segalanya. Baju sikit-sikit, sebab baby ni cepat besar. Nanti beli baju lain lagi kan?

Tapi pernahkah bakal-bakal ibu sekalian terpikir apakah persediaan ibu semua sebelum masuk ke labour room, yang anda harus prepare masa on the way nurse nak sorongkan korang semua masuk labour room. Seriusly and personally aku memang tak terfikir langsung. Tapi hasil pembacaan sikit-sikit aku deal la keadaan tu dengan selambanya.

Ni antara pengalaman yang aku lalui time masa nak deliver and waktu disorongkan masuk labour room dan waktu masuk labour room. Aku rangkumkan sekali la deh.

  • baca bahan bacaan yang sesuai tentang situasi yang bakal dihadapi
banyakkan baca buku parenting macam mana hadapi saat-saat kelahiran. At lease kita dapat general idea macam mana keadaan itu bakal berlaku. Tak laa nanti kita cepat panic kan?

  • prepare mental dan fizikal dalam hadai pelbagai kemungkinan
dalam situasi yang kita first time lalui, sentiasa fikir positif. Bila semuanya positif, apa2 yang datang depan kita , kita akan deal dengan tenang dan mudah. Insyallah
  • banyakkan berjalan
waima anda disorongkan dengan katil, sebelum naik katil tu, berjalan la sebanyaknya. Lagi banyak berjalan, lagi cepat abi turun kebawah, lagi cepat bukaan terbuka dan lagi cepat proses bersalin berlaku. Ni apa yang aku buat laa.
  • makan, makan dan makan
Why makan? mana ada selera dah time tu, menahan sakit contraction lagi. Belive me, kalau korang tak makan, mana datang energy nak push? pastu lepas bersalin tu, lapar kot. Time tu baru korang rasa nyesal tak makan.

time aku dulu, petang meal kat spital tu dia kasi pisang and nasi. nasi yerlaa aku dah kurang selera sebab contraction dah start tapi aku gagahkan makan jugak. Before kene sorong masuk labour room tu, aku ade pisang yang meal petang tadi, aku ngap dulu paksa jugak makan. Ni semua possitif mind punya pasal. hehhe

  • dalam labour room, follow arahan yang diberikan. :)
haaa, time ni tahap emosi dah tak nentu, kalau yang first time tu, jakun sikit la tengok kadaan labour room kan. Baca doa Nabi Yunus banyak2. Masa aku dulu, aku tak cakap banyak. Midwife tu ambik bp and cek jantung bayi. Semua ok. Pastu dia suh aku duk dalam kadaan yang betul. 
Aku just follow je ape yang midwife tu cakap. Yang penting, JANGAN MENJERIT ! yer tau korang tengah sakit time tu, tapi zikir doa lagi bagus. ok!
  • teman di kala kesakitan
bagitau kat midwife or doktor yang bertuas, saya nak orang sekian-sekian ada sama saya time bersalin tu. Suami biasanya yang teman isteri. Tapi masa aku bersalin tu, aku lupa nak bagitau midwife tu yang aku nak laki aku ade sama. Dah last2 baru la husband i masuk. hehehhe

  • DOA, ZIKIR DAN RESTU
doa Nabi Yunus dalam kesulitan biarlaa sentiasa dibibir. Amalkan, selain doa-doa yang lain. Zikir dan istighfar agar jiwa kita dalam keadaan tenang dalam kesakitan. Minta restu dan halalkan segalanya dari Suami, Mak Ayah memasing. Minta mereka doakan kita dan permudahkan proses bersalin kita nanti. 


Heee, rasanya tu antara yang dapat aku kongsi dengan korang, antara persediaan yang korang perlu hadapi dan pengalaman ciput aku ni masa aku nak melahirkan dulu. Yang bermanfaat diambil, yang terkurang minta di halalkan.

Semoga proses bersalin anda semua berjalan dengan lancar dan  selamat sehingga keakhirnya. Good Luck!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

2 comments:

  1. terima kasih kak atas tips. dah tunggu hari ni makin debar pulak

    ReplyDelete

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER