10 June 2014

KEPENTINGAN ANTIOKSIDA DAN BAHAYANYA RADIKAL BEBAS

بسم الله الرحمن الرحيم, السلام عليكم


Antioksida dan Radikal Bebas.

Antioksidan dalah term yang digunakan oleh zat yang melindungi tubuh dari radikal bebas dan boleh merosakkan badan serta mrnyebabkan penyakit seperti kanser.

Radikal bebas adalah molekul.oksigen yang telah berubah akibat daripada aktiviti seperti radiasi, pencemaran, asap rokok, bahan kimia dan lain2 lagi.

Radikal bebas yg banyak akan mencuri molekul dalam badan seperti DNA dan sel yang sihat. Jika terlalu banyak radikal bebas, molekul akan berada dalam keadaan tidak stabil. Sel akan membiak dengan aktif tanpa kawalan. 

Antioksidan akan meneutralkan molekul ni dengan memberikan elektron kepada radikal bebas sehingga ia tidak mampu lagi mencuri elektron dari sel dan DNA.


Makanan tinggi Antiokdisa.


Seperti yang kita tahu, sayuran dan buah-buahan adalah sumber yang kaya dengan antioksida. Buah anggur, delima, buah berry, oren, kiwi dan plum antara buah-buahan yang mengandungi antioksidan. Bagi sayur-sayuran pula, sayur seperti cauliflower, kale, brokoli, zuchinni dan tomato antara yang tinggi kandungan antioksidanya. 

Kita disarankan mengambil banyak pemakanan yang mengandungi antioksida kerana kepentingan antioksida sangat bagus bagi melawan radikal bebas disekeliling kita. Antioksida umpama perisai yang membunuh radika bebas dalam badan kita. 

Tetapi, berapa banyak buah-buahan dan sayur sayuran yang perlu kita makan untuk mendapatkan zat yang betul-betul cukup unutk badan kita. Itu adalah salah satu cabaran pengguna pada zaman moden. Faktor persekitaran juga mempengaruhi kandungan zat yang bagus dalam buah-buahan dan syur-sayuran. 

Vitamin Antioksida Shaklee.

Tahukah anda, zat antioksidan juga datangnya dari vitamin, polipenol,karotin dan mineral.
Antara produk Shaklee yang mempunyai tinggi kandungan antioksida adalah:

#VIVIX



#VITAMIN E


#CARATOMAX




Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER