09 January 2014

BREASTFEEDING is A SUNNAH

As salam.

Sambil saya menulis entry ni, rasanya semua orang busy dan ade jgk yang dah tidor

Sejak dua menjak ni, bila scroll je news feed FB, ramai sahabat2 yang menunggu saat kelahiran, tak kurang juga yang baru mendapat berita gembira mengandung. Dan yang pastinya, ada yang sudah melahirkan. Apa apa pun, sekalung ucapan tahniah saya ucapkan kepada anda semua.

Welcome to parenthood life

Tatkala melihat kegembiraan para ibu dan bakal ibu ini, terkilan dilubuk hati saya melihat akan anak2 kecil bayi lagi
Ok. Saya terkilan! Kenapakah! Mengapakah!

Saya! Penyokong penuh penyusuan susu ibu di Dunia.

Tetapi, melihat para ibu yang memberikan anak2 mereka pacifier/puting walaupun puting tu puting orthodontic saya hiba, seusai selepas pantang dan ada juga dikala sedang berpantang, sudah memberikan susu formula kepada bayi mereka. Apakah ibu-ibu semua tidak cukup bekalan? Apakah ibu-ibu tidak mengerti akan istilah  Exclusive Breastfeeding.

credit: google

Saya tidak sekali menyalahkan para ibu sekalian. Malahan ada dikalangan para ibu ini tidak mempunyai flow susu yang banyak. Alhamdulillah,  saya dikurniakan bekalan susu ibu yang cukup sehingga sekarang, anak pun da nak masuk 11 bulan. Masih lg menyusu badan. Bekalan susu saya masih ade sehingga kini. TETAPI!
saya juga seperti ibu2 diluar sana yang baru mempunyai seorang bayi dan this is my first experience. 

ibu2 sekalian, sedarkah anda akan khasiat susu ibu itu berganda2 kepada bayi kita? antibodi dr susu ibu yng bernama kolestrum itu hanya boleh didapati dari susu ibu. so! untuk sebulan pertama susuilah anak kite dengan susu ibu. selain dari itu! komitmen yang tinggi dari ibu dan juga suami sangat tingi diperlukan. tidak semudah yang dijangkakan, pada awal hari penyusuan saya, saya memerlukan bantuan dr ibu dan suami saya. masa tu semangat berkobar2 untuk BF baby tapi bila try untuk susukan baby , saya tak dapat buat dengan selesanya sampai baby menangis. but, i keep on trying smpai la baby selesa dan saya sendiri selesa menyusukan baby.

tips untuk ibu2 diluar sana:
  • tanam azam untuk susukan bayi 6bulan pertama (exclusive breastfeeding) dan berterusan sehingga ke umur 2 tahun
  • suami pun kene support isteri dalam penyusuan susu ibu ni
  • baca banyak buku pasal BREASTFEEDING ni
  • baca apa yang boleh meningkatkan pengeluaran susu ibu
  • tau ape itu konsep demand&supply
  • tanya orang yang berpengalaman menyusukan anak dengan susu ibu (SAYA LA TU!! YEAAA)
  • makan makanan berkhasiat contohnya:SET PENYUSUAN SHAKLEE
saya berkata2 disini bukan berniat untuk membanggakan diri tapi ini adalah pengalaman saya dalam mengharungi liku2 PENYUSUAN SUSU IBU. tiada jalan ynag mudah selain kite menempuh hari2 dengan 

PRACTICE MAKE PERFECT.

HAPPY BREASTFEEDING IBU IBU DAN MAK MAK di luar sana.

p/s: set pwnypenyusuan shaklee trial juga boleh didapati di sini.

SHAKLiEEyagroup
Shaklee Independent Distributor (1026723)
+6019-287 2442 - whatsapp/call/sms
fairusemilia@gmail.com

Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER