19 January 2014

CABARAN dan DUGAAN SID SHAKLEE

As salam dan selamat petang.
Al-kisah bermula ketika saya mula berSHAKLiEEya

:-)

Sejak saya mengenali SHAKLEE, tak terlintas sebenarnya nak buat part time income. Sekadar plan nak gune untuk diri sendiri je demi nak banyak kan susu badan untuk breastfeeding Hanna untill 2 years.

Tapi, apabila dah terjebak dalam SHAKLEE ni, macam tiba2 saja terjebak dengan jualan langsung produk dia. MLM jah! Kau ado!?

Alhamdulillah, it is almost 5 month while I'm writing this entry, I involved with SHAKLEE.
Untuk kegunaan sendiri dan ada juga untuk pendapatan sampingan. Melihat pada demand rakyat Malaysia dan fenomena SHAKLEE di seluruh negara sangat2 menakjubkan. Sehingga kadang2 terfikir, how strong the company was setup here dan kesedaran rakyat dalam memilih produk penjagaan kesihatan dan kecantikan mereka. Almost 50+ SHAKLEE dah establish di dunia. It such an amazing record till now dia makin meletop2.

Bagi saya, ini adalah persaingan yang sihat bagi para usahawan tempatan untuk bersaing untuk mengeluarkan produk yang setanding dengan produk2 yang sedia ada.

Ok!!!

Back to reality apabila berhadapan dengan situasi sebegini, pastinya pelbagai dugaan dan cabaran dalam mengdealkan diri dengan situasi adalah sesuatu yang tough. Mane tak tough! Kalau SID kat Malaysia ni dah separuh Malaya! acaner nak cari customer? Dah semuanya SID?

Antara dugaan dan cabaran dalam jualan SHAKLEE ni, pada yang berlaku kat saya la na,

- Persaingan antara harga diantara SID sendiri. Ade yang jual harga DN ada yang jual harga RP dan ade jual in between dan! Ade jgk jual mahal dan murah dari harga yang sepatutnya. Tah pape pada yang buat macam tu. Grrr

- Customer pun ape lagi? Ade yang melompat2 cari SID yang murah and suka compare2 harga dengan SID lain. Korang kene faham customer, lain orang lain cara. So kalau saing2 korang yang ade SID, pergi cari saing2 korang terus. Yang pernah deal ngan saya, TQ VERY MUCH LOVE. Heart u guys so MUCH!

- Dah la customer nak harga murah, bila ajak join jadi ahli/membership SHAKLEE tak mau puloks. Hmm kononnya takot sebab MLM kene business ni. Belum try dah banyak cikadak pulak.

- Kritikan dan tohmahan para pengguna atau bukan pengguna SHAKLEE. Kritik laa sebab SHAKLEE kan tengah top sekarang, ade la yang nak point jahat baik SHAKLEE ni. Cakap kita ni melebih dari doktor. Kene tanya doktor bukan tanya SID. Hello?! SHAKLEE ade nutritionist and research yang strong pasal produk and di bookletskan dan diagihkan kepada SID tau. Walaupun kami bukan doktor, tapi kami ade info yang berkaitan sebelum consult dengan customer untuk consume produk SHAKLEE.

- Bila nak cerita kebaikan kat orang, sebelum buka mulut orang da cakap tak nak. (ni normal untuk semua MLM) sebab ni kan MLM. Dierang yang cakap tak nak tu sebab bila dierang bangun tidur pagi esok, dierang da ade rm15juta cash dalam akaun. :-)

- Ade jugak yang tungtangtungtang tanya pasal produk gitu gini tapi at last tak jadi beli. Haa yang ni normal. Bagi saya, dari awal2 lagi dah set mind, kalau orang tanya tak semestinya orang tu nak beli. Tu je. Xletak harapan pun kat dierang untuk beli dari saya. Just be positif. Kan! Tapi pastu kalau tanya lebih2 jgk, saya tak mau layan dah, sebab nampak sangat nak curi info. Tanya tak salah tapi berpadalah.

- disebabkan ade SID yang kurang bertanggungjawab, tempiasnya terkena kepada SID yang lain, sama jua sebaliknya dengan customer, kerana seorang customer yang tidak bertanggungjawab, semua SID dan customer lain terkene percikannya. Contoh, SID salah bagi info kat customer, pastu customer komplen produk tak bagus, pastu tersebar laa kat media online ni produk ni tak elok, produk tu tak berkesan. Customer pun macam jugak, SID dah bagi info dengan betul, tapi dia tak konsisten makan, tak de kesan. Pastu salahkan produk.

Macam tulaa serba sikit pasal dugaan dan cabaran sebagai seorang SID ni. Tapi saya percaya, bukan skop ni sahaja punya cabran dan dugaan seperti ini. Semua perniagaan ada risiko tersendiri. Up to us, how to deal with the problems, so that others wont feel the same mistake, and everything will be in the right way.

KEJUJURAN, KEIKHLASAN dan AMANAH yang diberikan kepada kita, kita gunalah sebaiknya.
Andai ada yang terasa dengan entri ni, saya mohon maaf sepuluh jari ok.

Salam berSHAKLiEEya dari saya :-)


Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER