28 January 2014

MAKANAN BAYI 6 BULAN KE ATAS

بسم الله الرحمن الرحيم

As Salam ,

Pagi ni tergerak hati untuk melihat dan bercerita mengenai makanan bayi since Hanna semakin besar dan memerlukan makanan tambahan yang sesuai dan cukup nutrisi untuk dia. Tapi Alhamdulillah susu ibu masih di teruskan. Janji saya untuk Hanna. Selagi susu badan ade, selagi tu harus susukan Hanna sehingga 2 tahun Insyallah.

Lain mak lain cara, even my mom sendiri pun sangat particular bila masuk bab makan anak2 dia masa kecik. Saya ada adik kecik semasa umur saya 12 tahun, dan saya jugak punya pengalaman untuk memandikan adik2 saya tika itu yang masih lagi kecik. Sekitar 3 bulan ke atas. Alhamdulillah pengalaman tu, buatkan saya matang untuk menjaga anak saya sendiri bila dah besor ni.

Sentuh bab makan, sehingga umur Hanna 6 bulan, hanya susu ibu (exclusive breastfeeding) saya beri kepada Hanna. Saya and husband da janji untuk susukan Hanna selama yang mungkin. Sheikh always support me in this. TQ bb :)

SUSU IBU DI PUMP OK! GUNE BOTOL TAK PE, JANJI SUSU IBU
Sehinggalah Hanna masuk usia 6 bulan, than I start to introduce Hanna first puree , or solid food untuk dia. Awal2 dulu buat puree saje. Intro dengan sayuran. Buah2 tak makan lagi sebab takut cirit birit plak kan Expecially pisang. So, saya blend carrot, brokoli, segala bentuk ubi, saya puree kan. 

her first solid food ever! potato and carrot puree
porridge with rusian rulet potato n broccoli

IT'S FINGER LICKING GOOD UMI. HANNA LOVES IT!!!

happy faces of Hanna 
da besar anak umi. Snack fr dinner
Hanna looks so excited with it. Umi pun seronok laa jugak. Ingat jugak yang kita perlu introduce the same food selama 3-4 hari , bimbang takot nanti kalau tukar2 , baby allergy, senang dapat detect which food is not suitable with the stomach n skin expecially. Alhamdulillah setakat ni Hanna tak de allergy with any food. Risau jugak kan. Umi da excited sangat nak suap baby, takot plak bagi bende yang tak sesuai untuk di makan. 

Banyak bacaan kat google untuk cari resepi2 baby ni. Kalau beli buku mahai sket laa. Tapi tak de hal, Mr, Google banyak membantu. A few resepi dari blog2 dan website jadi kegemaran saya. Just blog walking je resepi2 ni. Tak de la baby bosan asyik resepi yang sama je kan. Contoh website yang mak-mak di luar sana boleh jenguk2 melihat resepi :- my favourite is annabelkarmel :)

http://www.annabelkarmel.com/recipes
http://www.homemade-baby-food-recipes.com/
http://www.babycenter.com.my/c100/baby-food-starting-solids

So, give your baby a healthy food for their healthy development. :)

dragon fruit as my very first lipstick and my cosmetic. huh!! ???
Happy parenting everyMOM and DAD.

SHAKLiEEyagroup
Shaklee Independent Distributor (1026723)
+6019-287 2442 - whatsapp/call/sms
fairusemilia@gmail.com

Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

1 comment:

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER